HSG (baarmoederfoto)

Een HSG is een röntgenfoto van de baarmoeder en de eileiders. Met een HSG wordt getest of de eileiders open zijn en of de vorm van de baarmoederholte normaal is. Dit is een onderdeel van het vruchtbaarheidsonderzoek (oriënterend fertiliteitonderzoek).

De afspraak

Het onderzoek kan slechts in een bepaalde periode van de menstruatiecyclus plaatsvinden, namelijk nadat de menstruatie afgelopen is, maar voordat de eisprong heeft plaatsgevonden. Dit moet vóór de 10e dag van de cyclus zijn.
Om dit te bepalen kunt u het beste op de eerste, tweede of derde dag van de menstruatie naar de Zuidoost Kliniek bellen voor een afspraak.
Het onderzoek vindt plaats in het Amstelland ziekenhuis in Amstelveen. Mocht de afspraak toch later in de cyclus vallen dan moet u zorgen voor goede anticonceptie wanneer u gemeenschap heeft.

Voorbereiding

Bij de uitleg van het onderzoek krijgt u een pijnstiller (Naproxen 500 mg) mee.
Op de dag van het onderzoek neemt u deze pijnstiller twee uur voor het onderzoek in.
U kunt voor dit onderzoek normaal ontbijten of lunchen.
Meld het de gynaecoloog die het onderzoek doet als u:
• klachten heeft van de geslachtsorganen, bijv. toegenomen afscheiding, pijn of jeuk
• koorts en/of buikklachten heeft
• denkt zwanger te zijn.
Na het onderzoek kunt u zich minder fit voelen. Regel daarom iemand die u naar huis kan begeleiden.

Hoe verloopt het onderzoek

Het onderzoek wordt uitgevoerd door een gynaecoloog in samenwerking met een radioloog en een radiologie-assistent.
De gynaecoloog brengt een speculum (spreider) in en desinfecteert de baarmoedermond. Daarna wordt de baarmoedermond met een klein tangetje vastgepakt om hem in positie te kunnen houden. Dit kunt u even voelen als een prikje. Dan wordt er een dunne catheter in de baarmoederholte ingebracht.
Er kan ook gekozen worden om de baarmoedermond met een plastic cupje vast te zuigen. Dit vastzuigen kan worden ervaren als een soort menstruatiepijn. Als de catheter of het cupje is geplaatst, verwijdert de gynaecoloog het speculum en kunt u uw benen weer strekken. De contrastvloeistof wordt door de gynaecoloog via het geplaatste instrument in de baarmoeder ingebracht. Door de radioloog wordt een aantal röntgenfoto’s gemaakt.
Op deze manier kan de beweging van de vloeistof gevolgd worden als deze van de baarmoeder via de eileiders naar de buikholte stroomt. U kunt dit op een monitor volgen.
Het kan soms pijnlijk zijn, vergelijkbaar met een flinke menstruatiepijn/kramp. Deze pijn zakt snel af. Het onderzoek duurt, inclusief de voorbereiding, ongeveer 10 tot 15 minuten.

Na het onderzoek

Na het onderzoek kunt u nog enige dagen lichte (menstruatie) pijn in de onderbuik hebben, evenals wat afscheiding of gering bloedverlies. U kunt zo nodig een pijnstiller innemen (bijv. paracetamol). U kunt de dag daarna aan het werk. De foto’s worden op een cd-rom gezet en aan u meegegeven. Deze neemt u mee op de eerst volgende afspraak in de Zuidoost Kliniek, waar de uitslag met u wordt besproken.

Mogelijke complicaties

Complicaties na een HSG zijn zeer zeldzaam en kunnen zijn:

• Allergische reactie op de contrastvloeistof. Dit merkt u aan:
  • licht gevoel in het hoofd of soms kortdurend flauwvallen
  • huiduitslag
  • Infectie. Dit merkt u aan:
  • koorts, hoger dan 38°C
  • toenemende buikpijn
  • stinkende vaginale afscheiding

Wanneer u een van deze verschijnselen heeft neemt u contact op met de Zuidoost Kliniek.