Uitslag tevredenheidsenquête 2014

In oktober 2014 is voor de vijfde keer het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek gedaan onder onze patiënten. De enquête is uitgedeeld aan 300 patiënten die werden verwezen naar de Vrouwenkliniek Zuidoost en die de Nederlandse taal machtig zijn.

De enquête bestond uit open en meerkeuzevragen. Bij een aantal vragen is een rapportcijfer gevraagd.

 

De respons was 83%.

Maar liefst 98% van de patiënten zou de Vrouwenkliniek Zuidoost aanraden aan anderen.

Patiënten geven ons gemiddeld als eindcijfer een 9,4.

 

De overgrote meerderheid van de vrouwen, 99%, voelt zich thuis in de Vrouwenkliniek Zuidoost. Benoemd worden “de prettige sfeer, voor vrouwen- door vrouwen en je wordt met volle aandacht behandeld”.

De meeste patiënten, 95%, zouden niets veranderen in de Vrouwenkliniek Zuidoost. Door 5% van vrouwen werden veranderingen voorgesteld zoals: ook op de begane grond toegang tot een toilet; parkeerplek voor gehandicapten voor de deur; andere muziek of helemaal geen muziek; graag ook een vestiging elders; meer informatie over wat er tijdens een consult gebeurt; aandacht schenken aan het verzoek om terug gebeld te worden; emmertje naast het toilet; wat te drinken aanbieden als het buiten koud is; de benodigde instrumenten al klaar zetten voordat het onderzoek begint.

Patiënten geven aan dat zij goed begrijpen wat de arts heeft uitgelegd. 92% heeft alles begrepen en 8% heeft het meeste begrepen van de uitleg. De patiënten geven aan in 99% van de gevallen tevreden te zijn over het advies en de behandeling van de arts.

 

Een aantal rapportcijfers (1 tot 10, hoe hoger hoe beter):

– telefonische bereikbaarheid                                         9,3

– afspraak op een door u gewenste moment?           9,5

– op tijd op uw afspraak geholpen?                               9,2

 

Onze website is door de helft van de patiënten bezocht. Bijna iedereen geeft aan dat de website toegankelijk is en dat de informatie die werd gezocht ook goed te vinden is. Er is geopperd of er een online mogelijkheid kan komen om een afspraak te maken. Er is tevens interesse in een nieuwsbrief.

90% van de patiënten geeft aan de Vrouwenkliniek Zuidoost belangrijk te vinden voor Amsterdam Zuidoost. 10% heeft hier geen mening over.

De helft van de ondervraagden vindt dat de Vrouwenkliniek Zuidoost naast het geven van gynaecologische zorg ook andere taken heeft zoals voorlichting geven aan bijvoorbeeld vrouwengroepen en scholen. Een aantal patiënten geeft aan dat ze het prettig zou vinden als de Vrouwenkliniek Zuidoost preventief onderzoek zou doen, zoals al gebruikelijk is bij de tandarts. Het opbouwen van een vertrouwensband is vermeld door een patiënt als taak van de Vrouwenkliniek Zuidoost, net als het helpen van vrouwen die angst hebben om naar de gynaecoloog te gaan. Een andere taak die wordt voorgesteld is dat de Vrouwenkliniek Zuidoost informatie kan verstrekken over zorgverzekeringen.

 

Gevraagd werd met 3 woorden de Vrouwenkliniek Zuidoost te typeren (open vraag): hieronder leest u wat er werd ingevuld:

  • De categorie bejegening werd 239 benoemd. Een greep uit de woorden: klantvriendelijk, aardig, prettig, betrokken, gastvrij, behulpzaam, geduldig, geruststellend.
  • Professionaliteit en deskundigheid werden 161 keer genoemd: tevens betrouwbaar, hygiënisch, je wordt snel geholpen, zorgvuldig etc.
  • Over de sfeer werd 121 keer een opmerking gemaakt: prettig, veilig, rustig, ontspannen, modern.
  • In 115 gevallen werd persoonlijke aandacht benoemd: betrokken, patiëntgericht, zorgzaam.
  • Twaalf keer werd de locatie en de parkeergelegenheid als pluspunt genoemd.
  • De aanwezigheid van alleen vrouwen was 10 maal een positief punt in deze vraag.

 

Op dezelfde manier werd gevraagd hoe men het contact met de doktersassistente en de arts heeft ervaren:

  • De bejegening werd 210 maal genoemd: vriendelijk, zorgzaam, rustig, vrouwvriendelijk.
  • Over professionaliteit en deskundigheid werd 199 keer een opmerking gemaakt. Onder meer werden genoemd: goede uitleg, geduldig, betrouwbaar, netjes en zorgvuldig.
  • In 111 gevallen werd de persoonlijke aandacht benoemd: betrokken, vertrouwd, behulpzaam.

 

Greep uit de losse opmerkingen:

  • “de Vrouwenkliniek Zuidoost voorziet in een behoefte en doet dit op haar manier: persoonlijk en kundig”.
  • “sinds ik hier voor het eerst kom ben ik verhuisd naar Zeeland. Toch blijf ik hier komen (gecombineerd met familiebezoek) omdat ik zeer tevreden ben en mij altijd serieus genomen voel”.
  • “super belangrijk voor vrouwen zo’n kliniek, top”.
  • “de Vrouwenkliniek Zuidoost is de prettigste gespecialiseerde kliniek die ik ooit heb mogen ervaren”.
  • “de Vrouwenkliniek Zuidoost is ook belangrijk voor de rest van Amsterdam”.
  • “de zorg is duidelijk, geruststellend, persoonlijk en educatief op maat voor elke vrouw”.
  • “zelfs tijdens lunchtijd aandacht voor patiënten, heel fijn!”
  • “ik ben zeer tevreden, behandeling ging goed ondanks mijn angst”.

 

Bespreking

Wij, het team van de Vrouwenkliniek Zuidoost, zijn uiteraard erg blij met deze goede uitslag van het tevredenheidsonderzoek, daar doen we het allemaal voor!

Heel belangrijk is om te horen wat er beter kan, en welke suggesties worden gedaan, waar behoefte aan is. De suggesties worden heel serieus beoordeeld en waar mogelijk ingevoerd.

Zo wordt er gewerkt aan de mogelijkheid om online afspraken te kunnen maken. In 2014 is al een informatiemarkt over zorgverzekeringen georganiseerd, dit gaat zeer waarschijnlijk een vervolg krijgen in 2015.

Zo proberen we de dienstverlening in de Vrouwenkliniek Zuidoost steeds verder te optimaliseren. Bij de Vrouwenkliniek Zuidoost staat de patiënt onvoorwaardelijk centraal!