Menstruatieklachten

Het baarmoederslijmvlies wordt elke cyclus onder invloed van hormonen opgebouwd ter voorbereiding op een zwangerschap. Indien er geen zwangerschap is opgetreden wordt het slijmvlies afgestoten. Dit bloedverlies wordt de menstruatie genoemd.
Ongeveer 1 op de 5 vrouwen heeft last van hevig bloedverlies tijdens de menstruatie.
Het kan zijn dat het bloedverlies meer is dan dat u gewend was of dat u zich zeer vaak moet verschonen. De menstruatie kan ook gepaard gaan met pijnklachten. Ook kan het menstruatiepatroon veranderen of onregelmatig worden. Sommige vrouwen hebben door hevig bloedverlies last van bloedarmoede.
Of het verstandig is om u te laten onderzoeken hangt af van uw klachten en kunt u bespreken met uw huisarts.

Oorzaken van menstruatieklachten

In ongeveer 40% van de gevallen wordt er een oorzaak gevonden voor het afwijkende bloedverlies. Problemen met de hormoonhuishouding, afwijkingen aan de baarmoedermond of de baarmoeder, het baarmoederslijmvlies en de bloedstolling zijn hiervan voorbeelden.
Een oorzaak kan zijn dat het opgebouwde slijmvlies in de baarmoeder dikker is, waardoor de hoeveelheid bloedverlies groter is. Als de overgang nadert, wordt de productie van hormonen onregelmatiger, waardoor er een sterkere bloeding en onregelmatige menstruatie kan optreden.
Ook de baarmoeder zelf kan voor hevig bloedverlies zorgen. De baarmoeder is een spier die de grootte en de vorm van een peer heeft. De spierwand is aan de binnenkant bekleed met baarmoederslijmvlies. De binnenkant van de baarmoeder is de baarmoederholte. De spierwanden van de baarmoeder liggen tegen elkaar aan. De vorm van de baarmoederholte kan veranderen door de aanwezigheid van een poliep of myoom (vleesboom). Hierdoor kunnen er bloedingsproblemen optreden. Ook door een dikkere spierwand door myomen kan de menstruatie hevig en pijnlijk worden.
Soms zit het baarmoederslijmvlies in de spierwand (adenomyose) of zelfs buiten de baarmoeder (endometriose). Dit kan hevige en pijnlijke menstruatie geven.
De oorzaak van overmatig bloedverlies kan ook liggen bij een afwijking in de bloedstolling of door het gebruik van medicijnen die invloed hebben op de bloedstolling.

Onderzoek bij menstruatieklachten

Bij menstruatiestoornissen zijn verschillende onderzoeken mogelijk zoals een inwendig onderzoek, kweek op Chlamydia, uitstrijkje van de baarmoedermond, een echo, een contrastecho of een hysteroscopie.
De gynaecoloog zal met u bespreken welke onderzoeken noodzakelijk zijn.

Behandeling van menstruatieklachten

Afhankelijk van de oorzaak van het afwijkende bloedverlies kan er voor een behandeling worden gekozen. Het is van te voren niet altijd te voorspellen welke behandeling het beste voor u is. De gynaecoloog zal de verschillende opties met u bespreken en u adviseren.
Mogelijke behandelingen zijn:
– medicamenteus, bijvoorbeeld: de anticonceptiepil, een hormoonspiraaltje of injecties waarmee de cyclus wordt stilgelegd.
– operatief, met name in geval van een poliep of myomen (vleesbomen).

Operatieve behandelingen

In de Zuidoost Kliniek zijn de volgende poliklinische operatieve behandelingen mogelijk:

• Hysteroscopische verwijdering van poliepen en kleine myomen met de Shaver-methode.
  • Hysteroscopische verwijdering van het baarmoederslijmvlies: Thermablate procedure.